Juni 2007

Hej,

Så är äntligen sommaren här – och med det sol, bad och semester.

I vanliga fall är sommaren en ganska lugn tid för oss i webbhotellsbranschen. Då väljer många helt naturligt hängmattan framför datorn som tidsfördriv. Den här sommaren är dock allt annat än ordinär för oss på Loopia. Det är nämligen nu som vi för full maskin arbetar för att i grunden uppdatera vår webbhotellstjänst.

I vårt förra nyhetsbrev efterlyste vi tips på nya funktioner till våra webbhotellspaket. Det var vår allra första marknadsundersökning och responsen var verkligen total. Vi vill tacka alla som gjort sin röst hörd och kommit med bra och genomtänkta förslag.

I detta nyhetsbrev tipsar vår driftavdelning om vad man skall tänka på när man väljer en gästbok till sin hemsida. Dessutom presenterar vi den andra delen i vår artikelserie om allt fuffens på nätet. Denna gång är det så kallat nätfiske som hamnar under luppen.

Som vanligt är du varmt välkommen att kontakta oss per telefon på nummer 021-12 82 22 eller per e-post på adressen info@loopia.se om du har synpunkter eller frågor på innehållet i detta nyhetsbrev.

Vänliga hälsningar,

Jimmie Eriksson
Jimmie Eriksson
Kontorschef, Loopia AB

Sommartider

Sedan vecka 23 har vi på sedvanligt sätt gått över till "sommartid" på vår supportavdelning. Det innebär att våra öppettider nu är 09:00 - 17:00 på vardagar och 10:00 - 14:00 under helger. Den 13 augusti återgår vi till våra ordinarie öppettider.

Nu sänker vi .CC-domänen

Juni månad inleddes med en kraftig prissänkning av .CC-domänen, från 437,50 kr / år inkl moms till 169 kr / år inkl moms. Från att ha varit vår absolut dyraste domäntyp ligger den nu i samma segment som våra övriga domäntyper. Domäntypen .CC är den nationella toppdomänen för Cocos Keeling Islands.

Nya paketstorlekar, hur påverkar det mig?

Som vi meddelade i förra upplagan av vårt nyhetsbrev kommer vi senare i sommar att kraftigt utöka paketgränserna för våra webbhotellspaket. Detta givetvis för både gamla och nya kunder. I ett första steg utökas paketgränserna till 1 GB för Privatpaketet och 2 GB för Företagspaketet. För merparten av våra kunder innebär detta inte annat än just markant större utrymme.

Vi kommer naturligtvis göra vårt yttersta för att uppgraderingen får en så liten teknisk påverkan som möjligt, men för kunder med egenskrivna skript eller med vissa tredjepartsprodukter, så kan vissa justeringar bli nödvändiga. I och med uppgraderingen kommer nämligen katalogstrukturen på våra webbservrar att justeras något. Problem kan då uppkomma om man använder så kallade hårdkodade absoluta sökvägar.

Problemet löses genom att ersätta dessa med så kallade relativa sökvägar. Detaljerad information om vad detta innebär och hur man löser detta i de vanligaste skriptspråken finns samlad i vår kunskapsdatabas på adressen support.loopia.se/kb123.

I god tid innan lanseringen av de nya paketgränserna kommer vi att presentera en lista på vår hemsida (www.loopia.se/omloopia/nyheter) där vi informerar om de eventuella justeringar som behöver göras i populära tredjepartsprogram såsom WordPress, Joomla och liknande.

Om du inte finner nödvändig information i kunskapsdatabasen, eller om du har ytterligare frågor eller funderingar, är du naturligtvis varmt välkommen att kontakta vår tekniska support för ytterligare information.

Tack för alla tips och idéer

I vårt förra nyhetsbrev efterlyste vi förslag på hur vi kan förbättra vår webbtjänst och responsen har verkligen varit över förväntan. Tack så hemskt mycket för alla bra och genomtänkta tips och idéer. Samtliga förslag har sammanställts och så snart ett beslut tagits om just ditt förslag så kommer du att få information om detta per e-post.

Driftavdelningen tipsar om gästböcker

För många är det viktigt att kunna få respons från sina hemsidesbesökare. Ett populärt sätt att möjliggöra detta är att lägga upp en gästbok på sin hemsida. Eftersom de flesta använder sig av någon tredjepartsprodukt till detta är det viktigt att tänka på vilken produkt man använder för att inte behöva råka ut för otrevliga överraskningar.

Här är två viktiga punkter att tänka på:

Stöd för MySQL
I alla webbhotellskonton ingår en så kallad MySQL-databas. Det är en mycket avancerad och effektiv databaslösning som dessutom hanteras av dedikerade databasservrar för maximal prestanda och tillgänglighet. Det finns därför ingen anledning att använda gästböcker som lagrar data i exempelvis Access-databaser eller liknande. Access är nämligen inte anpassat för flera samtidiga användare. Det blir även lätt överbelastat vilket kan innebära att din gästbok (och eventuellt hela din hemsida) går långsammare än normalt.

Stöd för captcha-bilder
Captcha-bild En captcha-bild (se figur till höger) är en bild med en serie förvrängda tecken. Endast om man fyller i samtliga tecken korrekt så läggs ens inlägg in i gästboken. Vitsen med denna teknik är att det blockerar skript skrivna för att spamma gästböcker. Dessa kan inte tolka de förvränga tecknen och kan således inte fylla gästboken med skräp för att på så vis få gästboken att gå långsamt eller helt sluta fungera.

Bli återförsäljare och tjäna en hacka

Oavsett vilken bransch du befinner dig i eller vilket företag du representerar, så finns det vinster att hämta i att vara återförsäljare till oss – hos oss är alla välkomna. I dagens läge har alla behov av att kunna erbjuda information på webben, varför då inte se till att ta din del av den kakan? Driver du dessutom en webbyrå eller ett liknande företag finns det inget att tveka på, då är ju rekommenderandet av webbhotell i stort sett redan en del av det dagliga arbetet.

Du får:

  • 50 % provision / rabatt på första årsfakturan (gäller årsavgift och startavgift för webbhotell).
  • Enkel administration av din kunder via Loopia ÅF-zon.
  • Omedelbar aktivering av beställningar.

Du slipper:

  • Försäljningskrav.
  • Kostnader för att vara återförsäljare.

Om du har F-skatt och tycker detta låter intressant så kan du enkelt anmäla dig via www.loopia.se/af/. Har du några frågor så är du varmt välkommen att kontakta oss på e-postadress af@loopia.se.

Slackathon 2007

I helgen gick årets version av Slackathon av stapeln, den svenska insamlingsträffen vid Stockholms Universitet till stöd för vidareutvecklingen av det fria operativsystemet OpenBSD. Då vi på Loopia är stora användare av systemet, och i övrigt brinner för öppen källkod, donerade vi vid insamlingens stängning 14 430 kr vilket motsvarar den sammanlagda summan av privata donationer. Mer information om detta finns på sidan OpenBSD Journal.

Vi önskar gänget bakom Slackathon lycka till i deras fortsatta arbete och hoppas på ett nytt Slackathon även nästa år.

Fuffens på webben, del 2

Detta är den andra artikeln i vår artikelserie om de skumma affärsmetoder och rena bedrägerier man kan drabbas av som domänägare tillika Internetanvändare. Denna gång behandlas så kallad phishing, eller nätfiske som det kommit att kallas på svenska.

Den vanligaste typen av nätfiske sker genom att man får ett e-postmeddelande från en till synes legitim avsändare, exempelvis sin egen bank. I brevet uppmanas man följa en länk till avsändarens webbplats där man blir ombedd att logga in och genomföra en specifik uppgift.

Det som hänt är att någon skickat dig ett skräppostmeddelande med samma layout som om det skulle kommit från exempelvis din bank. Även länken är förfalskad och i regel en exakt kopia av bankens hemsida, detta för att du skall känna dig trygg och därför mata in dina användaruppgifter. Dessa loggas istället hos förrövaren som skickat dig skräppostmeddelandet och som sedan i lugn och ro kan logga in på ditt bankkonto.

Det senaste exemplet på detta är den hord av skräppostmeddelanden som till synes kommer från Nordea och som ber en att logga in på en i e-postmeddelandet angiven hemsida.

Hur får man då bukt med detta problem? Man kan enkelt säga att professionella företag och webbplatser aldrig någonsin skickar ut e-postmeddelanden (såvida man inte först bett om det) där man uppmanas att logga in via en i e-postmeddelandet angiven länk.

Är du osäker på om ett e-postmeddelande verkligen är ett försök till nätfiske eller faktiskt är ett giltigt brev, logga då in på företagets webbplats genom att själv ange dess adress i webbläsaren istället för att följa den länk som anges i brevet. På så vis behöver du aldrig vara orolig för att dina användaruppgifter skall hamna i orätta händer.