Nr 46  ·  oktober 2011

Loopia Nyhetsbrev Oktober 2011

Vi närmar oss slutet av nomineringsperioden för årets bästa svenska webbprojekt – Årets webbkomet 2011. Med fler än 300 nomineringar hittills kan vi i juryn se fram mot en spännande månad av diskussion och överläggande för att utse vinnaren bland alla grymma bidrag. Missa inte att nominera ditt bidrag innan det är försent och läs mer nedan om hur du gör för att få komma och titta på prisutdelningen på plats.

Vill du starta webbutik rekommenderar vi dig att läsa sista delen av OpenCart-skolan samt Madelens berättelse om hur hon gick från dröm till verklighet med sin butik Dreams of Molly.
Jimmie Eriksson
Jimmie Eriksson
Kontorschef, Loopia AB

Innehållsförteckning

Sista chansen att nominera till Årets webbkomet
Stötta dina favoritbidrag
Vill du gå på prisutdelningen?
Spam, lovely Spam, wonderful Spam
OpenCart-skolan del 5: Locka kunder till butiken
Drömmarna om en webbutik blev till verklighet för Madelene
Bygg sajten på en temporär adress
Från bloggen

Våra extratjänster

  • Mer utrymme till e-post,
    hemsida och databaser
  • Extra MySQL-databaser
  • Extra FTP-konton
  • Extra trafik
  • DNSSEC

Läs mer!


Sista chansen att nominera till Årets webbkomet

Med en bra bit över 300 nominerade bidrag hittills är succén för det nyinstiftade priset Årets webbkomet ett faktum. Än är det dock inte för sent att nominera. Driver du eller känner till ett webbprojekt som du tycker platsar som årets bästa svenska webbprojekt? Då är det hög tid att nominera nu, sista oktober går nomineringsperioden ut och juryn påbörjar sitt hårda arbete att utse vinnaren av 25 000 kronor och en grym entreprenörsutbildning (värd 29 000 kr).


Stötta dina favoritbidrag

En av de viktigaste och svåraste komponenterna för att lyckas med sitt webbprojekt är att få uppmärksamhet och spridning på Internet. På webbkomet.se kan du därför själv bläddra runt bland alla bidrag och ge dina favoriter uppmärksamhet genom att “gilla” dem på Facebook eller dela dem på Twitter (klicka på bidragets namn och använd sedan Facebook- och Twitter-knapparna under beskrivningen). Se alla bidrag här

Vill du gå på prisutdelningen?

Årets webbkomet kommer att utses på Waterfront i Stockholm, förmiddagen 2011-12-07. Vill du komma på utdelningen och samtidigt käka lite frukost, lyssna på intressanta föreläsningar och mingla med likasinnade – helt gratis dessutom? Håll i så fall ögonen öppna på vår Facebook-sida, Twitter, bloggen och i mailkorgen framöver – det kommer att finnas ett begränsat antal platser så det gäller att vara snabb att anmäla sig.

Spam, lovely Spam, wonderful Spam

Spam (även burkskinka, presskinka) är konserverat pressat (dvs processat) kött tillverkat av Hormel sedan 1937. Dessa ord kan man läsa på Svenska Wikipedia om ordet Spam och det är väl där den större delen av oss e-postinnehavare önskar att det skulle stanna. Men så är dessvärre inte fallet. Enligt säkerhetsföretaget Symantec så var 75% av de e-postmeddelanden som skickats under september i år spammeddelanden.

Hur kan du förhindra spam till din mail? Läs på vår blogg hur du aktivera spamfilter för dina adresser, och hur du gör för att förhindra att spam skickas i ditt namn.

OpenCart-skolan del 5: Locka kunder till butiken

I del 1-4 av OpenCart-skolan har du installerat din butik, fyllt den med produkter, anpassat inställningar för frakt och betalning och sett till att den ser snygg och proffsig ut. Nu saknas bara en sak… kunder. I den här sista delen av OpenCart-skolan tipsar Johan Berg från OpenCart.nu om sätt du kan locka kunder till din nystartade webbutik.

Läs del 5 av OpenCart-skolan i vår blogg.

Även om detta är sista delen av OpenCart-skolan för den här gången. Självklart kommer vi att fortsätta publicera tips och trick för OpenCart och e-handel på bloggen, Facebook och Twitter.

Drömmarna om en webbutik blev till verklighet för Madelene

Madelene Harrsjö hade länge haft en dröm om att starta en webbutik för inredningsdetaljer, med OpenCart och Loopias enkla kom igång-guide har drömmen nu blivit verklighet. Webbutiken Dreams of Molly är sedan några veckor lanserad och Madelene är i den första spännande fasen där det gäller att få kunderna att hitta dit.

I vår blogg berättar Madelene om hur hennes arbete med att starta butiken gick till, och ger dig tips på vad du ska tänka på när du själv drar igång din webbutik.

Läs intervjun i vår blogg

Har du startat ett webbprojekt med hjälp av vår Kom igång-guide eller One click installer? Hör av dig till marknad@loopia.se och berätta mer så kanske du också kommer med i vår blogg.

Bygg sajten på en temporär adress

När du bygger en ny hemsida, blogg eller webbutik kan det vara skönt att använda en temporär webbadress, som (t ex temp.mindoman.se) för att provköra och experimentera ordentligt innan du lanserar sajten skarpt på din ordinarie adress (www.mindoman.se).

Bygger du en statisk webbsida och använder dig av relativa länkar till bilder etc (t ex “/bilder/logo.png” istället för “http://temp.mindoman.se/bilder/logo.png”) kan du helt enkelt ladda ned sidan från den temporära adressen via ftp när den är färdig, och sedan ladda upp den igen på den ordinarie adressen.

Om du använder ett publiceringssystem som t ex WordPress eller OpenCart från vår One click installer är det lite mer att tänka på. Vi har tagit fram ett par enkla guider till vår kunskapsdatabas som hjälper dig igenom flytten från den temporära sidan:
Flytta WordPress
Flytta OpenCart

Sådär, nu är det bara att sätta igång och snickra på din nya hemsida eller webbutik och i lugn och ro testköra på en temporär adress innan du presenterar den för dina besökare. Lycka till

Från bloggen

På vår blogg skriver vi om våra tjänster och produkter, om kampanjer och rabatter, tips och tricks som hjälper dig i din närvaro på webben och också om vad som händer i branschen. Häng med på allt detta på blogg.loopia.se (prenumerera gärna på RSS-flödet).
Nedan följer några godbitar från vår blogg:
Loopias iPhone-app uppdaterad
Tabeller och smileys i WordPress
Skola i sökmotoroptimering (SEO) - del 3

Häng med oss på...

Bli återförsäljare idag


Bloggen

Twitter

Facebook

Driftblogg
Driver du webbyrå eller jobbar som frilansande webbdesigner? Som återförsäljare har du full koll på dina kunders konton och får dessutom provision på de webbhotell du säljer. Ansök idag!
 
  Loopia AB