Bråttom att säkra sitt namn

Pressmeddelande från 2005-10-06. Finns även tillgängligt i PDF-format.

Nu är det äntligen klart med .EU

Igår fastställde EURid de slutliga datumen för lanseringen av .eu-domänen. Det blir en tre- stegs lansering som börjar med varumärken och statliga namn redan den 7:e december och slutförs med öppen registrering för allmänheten den 7:e april nästa år. För de som vill säkra sina namn är det nu bråttom.

Lanseringen av .eu-domänen kommer ske med så kallade sunrise-perioder, där innehavare av olika namnrättigheter kommer kunna få förtur till önskade .eu-domäner. Mellan den 7:e december och 6:e februari är registreringen öppen för varumärken och statliga samt geografiska namn. Därefter är det den 7:e februari som gäller för företag som är registrerade hos Bolagsverket, skyddade litterära och artistiska verk, skyddade familjenamn och varumärken utan nationell registrering. Den 7:e april kommer då slutligen alla utan namnskydd att kunna ansöka om önskade .eu-domäner.

Ju tidigare man har möjlighet att ansöka, desto större är chansen att man får den .eu-domän man önskar. PRV, som hanterar varumärkesskydd i Sverige, har även märkt av en markant ökning av mängden varumärkesansökningar.

– Antalet varumärkesansökningar har ökat relativt kraftigt under hösten. Under augusti månad, som vanligtvis är en av de sämre månaderna på året, har vi nu fått in rekordmånga ansökningar, säger Peter Hedin, Enhetschef för varumärken på PRV.

Det är ännu inte för sent att ordna ett varumärkesskydd hos PRV, om man vill ansöka om .eu-domäner under den första sunrise-perioden. Det tar i regel 3 månader för PRV att behandla en elektronisk varumärkesansökan och den första sunrise-perioden slutar den 6:e februari. Men det gäller att skynda sig, annars är risken stor att någon annan registrerar den .eu-domän som man vill skydda.

– Vi är positivt överraskade av den medvetenhet svenska företag har när det gäller namnskydd. Att man som Internet-företag skyddar sina namn är idag en självklarhet, vi har nu även börjat se samma trend när det gäller företag inom mer traditionella områden, säger Sam Nurmi, VD på Loopia Webbhotell AB, Sveriges största domänombud.

Om Loopia AB

Loopia Webbhotell AB är Sveriges största och snabbast växande webbhotell. Företaget är en del av Active 24, en ledande nätverksoberoende europeisk leverantör av Internettjänster med närvaro i 16 europeiska länder och i USA. Loopia siktar på att erbjuda både privatpersoner och företag de bästa lösningarna för hur de hanterar sina webbsidor och e-post; drift, serverutrymme, gratis telefonsupport och konkurrenskraftiga priser. Företaget har idag verksamhet i Sverige och i Serbien. Se även www.loopia.se.

Hej, behöver du hjälp?

Öppet vardagar 7-21, helger 11-15

 
021-12 82 22 Stängt